تناسب اندام چیستو اهداف آن کدامند؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 9 بهمن 1397
بازدید : 98
نویسنده : admin

تناسب اندام چیستو اهداف آن کدامند؟
داشتن تناسب اندام چیزی است که تمامی ما آرزوی آن را داریم. اما سوال این است؛ تناسب اندام به چه معنی است؟ اهداف آن چه هستند؟

تناسب اندام به معنای  “مجموعه‌ای از ویژگی‌هاست که افراد با داشتن یا رسیدن به آنها قابلیت انجام فعالیت‌های فیزیکی را به راحتی خواهند داشت”.

این تعریف فراتر از قابلیت دویدن در مسیرهای طولانی و یا بلند کردن وزنه‌های سنگین در باشگاه است. با وجود اهمیت موارد ذکر شده، این ویژگی‌ها تنها یکی از فواید تناسب اندام را شرح می‌دهند. تناسب اندام بسیار فراتر از این موارد است.

با تمام این اوصاف افراد برداشت‌های متفاوتی از تناسب اندام دارند. مانند:

ساخت عضلات
سوزاندن چربی‌ها
افزایش یا کاهش وزن
افزایش قدرت
بهبود کارایی بدن
روی فرم بودن
سلامت بیشتر
و ترکیبی از موارد فوق…

اهداف فوق برای داشتن تناسب اندام اهداف عمومی هستند که افراد آنها را دنبال می‌کنند. با این حال تناسب اندام ۵ مولفه اصلی دارد که آنها را شرح خواهیم داد:

آمادگی قلبی و عروقی:
استقامت قلبی و تنفسی نشان‌دهنده میزان سوختی است که بدن ما می‌تواند در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی توسط دستگاه گردش خون و تنفسی عرضه کند. فعالیت‌هایی که این امر را بهبود می‌بخشند عبارتند از شنا کردن، دویدن و دوچرخه‌سواری. مهمترین نکته این است که این فعالیت‌ها را آهسته شروع کرده و به تدریج شدت آنها را بیشتر کنید. ورزش کردن با تقویت عضلات قلب و در نتیجه پمپاژ خون بیشتر در هر بار تپش قلب باعث بهبود دستگاه قلب و عروق می‌شود.

قدرت عضلانی:
قدرت عضلانی یعنی ” قابلیت اعمال نیرو در هنگام فعالیت”.

به طور معمول اگر عضله‌ای به طور مداوم و منظم کار کند قوی‌تر خواهد شد. راه‌های زیادی برای قوی کردن عضلات وجود دارند. با این حال هرگونه فعالیتی که عضله‌ای را تا زمان خسته شدنش تحت فشار قرار دهد، در طول زمان باعث قوی شدن آن می‌گردد.

استقامت عضلانی:
در کنار قدرت عضلانی، داشتن تناسب اندام استقامت عضلات را نیز شامل می‌شود؛ استقامت عضلات به معنی قابلیت اعمال نیرو بدون خسته شدن عضلات است.

همانطور که اشاره شد، ورزش کردن به طور مکرر باعث رشد و تقویت عضلات می‌شود. با این حال، ورزش استقامتی حتماً شامل رشد و بزرگ شدن عضلات نیست. زیرا در این نوع فعالیت‌، بدن بیشتر بر روی دستگاه قلب و عروق تمرکز کرده و از رسیدن اکسیژن و خون به عضله مورد نظر برای عمل در سطح مورد انتظار اطمینان می‌یابد.

شاخص ترکیب بدن:
بدن هر فرد ترکیبی از عضلات، استخوان‌ها، آب و چربی است. ممکن است دو نفر وزن یکسان داشته باشند، ولی نسبت هر کدام از مولفه‌های ترکیب بدن آنها با هم متفاوت باشد. عضلات وزن بیشتری نسبت به چربی‌ها دارند. در حقیقت، هرچه بدن چربی کمتری داشته باشد بهتر است.

انعطاف‌پذیری:
انعطاف‌پذیری به معنی قابلیت حرکت بیشتر در طول یک مفصل است. انعطاف‌پذیری بسیار مهم است، زیرا قابلیت نرم انجام دادن حرکات را به فرد داده و از مصدومیت‌ها پیشگیری می‌کند.

انعطاف‌پذیری از طریق فعالیت‌های مختلف که همگی بر بسط و کشش مفاصل، لیگامنت‌ها و تاندون‌ها موثر هستند افزایش می‌یابد. برای افزایش انعطاف روش‌های زیادی وجود دارند. ساده‌ترین و موثرترین آنها انجام حرکات کششی به صورت روزانه می‌باشد. با این حال همان گونه که ذکر شد، تناسب اندام برای هر فرد به طور عمومی در راستای هدفی خاص مورد توجه قرار دارد. 

 منبع : mosbatesabz.com




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان reza-fablog و آدرس rezafathabadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com